Algemene voorwaarden Schoonmaak
L. Vos hét Schoonmaakbedrijf voor het midden en kleinbedrijf in het
Westland.
ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR SCHOONMAAKWERKZAAMHEDEN
1-3
Vastgesteld door:
De Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
a. Werkzaamheden: schoonmaakwerkzaamheden en/of andere
bedrijfsdiensten.
b. Partijen:
1. Opdrachtgever:
de natuurlijke of rechtspersoon, ten behoeve van wie op basis van
deze voorwaarden werkzaamheden worden verricht. Niet als
opdrachtgever in de zin van deze voorwaarden kan worden beschouwd de
natuurlijke of rechtspersoon ten behoeve van wie in onderaanneming
schoonmaakwerkzaamheden en/of andere bedrijfsdiensten worden
verricht, terwijl die werkzaamheden door hemzelf zijn aangenomen.
(Zie ook: Algemene Voorwaarden van Onderaanneming.)
2. Aannemer:de natuurlijke of rechtspersoon, die op basis van deze
voorwaarden ten behoeve van de opdrachtgever werkzaamheden uitvoert.
c. Werkprogramma:
een formulier waarop de aannemer in overleg met de opdrachtgever een
werkomschrijving heeft aangegeven, zo mogelijk tevens plaats, tijd
en frequentie van de verschillende werkzaamheden vermeldende, op
basis waarvan deze worden uitgevoerd.
d. Object:
het schoon te houden gebouw, schip, bus, trein, sanitair etc.
Artikel 2 Offerte
Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is
vermeld.
Artikel 3 Opdrachtbevestiging
a. Nadat door de aannemer de inhoud van de overeenkomst is bevestigd
door toezending aan de opdrachtgever van de opdrachtbevestiging plus
het werkprogramma, mag de aannemer er van uitgaan, dat de
opdrachtgever zich met opdrachtbevestiging en werkprogramma volledig
akkoord heeft verklaard, tenzij de opdrachtgever binnen 8 dagen na
ontvangst van de opdrachtbevestiging en de werkomschrijving de
aannemer middels aangetekend schrijven van het tegendeel bericht.
b. Uitsluitend de voorwaarden, gesteld op de opdrachtbevestiging en
het daarbij behorende werkprogramma, zijn bepalend voor de inhoud
van de tussen partijen geldende overeenkomst.
c. Bij eenmalige werkzaamheden wordt de opdrachtgever geacht met de
opdrachtbevestiging en de werkomschrijving te zijn akkoord gegaan,
doordat hij deze heeft ondertekend, of doordat hij heeft toegestaan
dat met de uitvoering der werkzaamheden wordt begonnen.
Artikel 4 Wijziging van de overeenkomst
Wijzigingen van hetgeen volgens de opdrachtbevestiging is
overeengekomen, zijn, behoudens in de gevallen genoemd in artikel 6
lid b en artikel 9 lid c van deze Algemene Voorwaarden, voor
partijen slechts bindend, indien die wijzigingen door partijen
schriftelijk zijn overeengekomen, in de vorm van een
aanvullingsclausule op de oorspronkelijke opdrachtbevestiging.
Artikel 5 Onderaanneming
a. De aannemer zal slechts met schriftelijke toestemming van de
opdrachtgever de uitvoering van de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk door derden laten verrichten. Deze toestemming is niet
vereist voor glazenwaswerkzaamheden en/of éénmalige werkzaamheden.
b. De aannemer zal de opdrachtgever op de hoogte stellen indien
glazenwaswerkzaamheden en/of éénmalige werkzaamheden door derden
zullen worden verricht.
c. Voor onderaanneming ten behoeve van de aannemer zijn de Algemene
Voorwaarden van Onderaanneming van toepassing.
Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst
a. De werkzaamheden zullen overeenkomstig het werkprogramma worden
uitgevoerd.
b. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt, dat
kleine afwijkingen noodzakelijk, wenselijk of mogelijk zijn, kan de
aannemer, zonder dat prijsaanpassing plaatsvindt, de uitvoering naar
eigen inzicht wijzigen. Zulks is echter uitsluitend toegestaan,
indien de aldus gewijzigde werkzaamheden tenminste een vergelijkbare
kwaliteit garanderen en de afwijkingen aan de opdrachtgever worden
medegedeeld.
c. Indien het de aannemer tijdens de uitvoering van de overeenkomst
mocht blijken dat blijvende afwijkingen van het overeengekomene
noodzakelijk zijn, en indien die afwijkingen zodanig zijn dat zij
gepaard dienen te gaan met prijsaanpassing, zal die prijsaanpassing
geschieden in overleg tussen partijen en met inachtneming van het
bepaalde in artikel 4.d. Tenzij anders is overeengekomen, zullen de
werkzaamheden uitsluitend worden uitgevoerd op werkdagen - niet
zijnde christelijke of nationale feestdagen - van maandag tot en met
vrijdag. Indien plotseling intredende bijzondere omstandigheden
zulks noodzakelijk maken naar het oordeel van de opdrachtgever,
danwel de aannemer, kan in overleg van het hier bepaalde worden
afgeweken.
Artikel 7 Contractnaleving en controle
a. Indien gedurende de looptijd van de overeenkomst door de
opdrachtgever geconstateerd wordt, dat de uitvoering van de
werkzaamheden in belangrijke mate afwijkt van het overeengekomen
werkprogramma, of indien de opdrachtgever aan de hand van een
tevoren tussen partijen schriftelijk overeengekomen
kwaliteitsnormerings- en -controlesysteem constateert, dat het
resultaat van de verrichte werkzaamheden duidelijk beneden het
tevoren afgesproken niveau blijft, zal de opdrachtgever de aannemer
onverwijld schriftelijk in kennis stellen van de door hem
geconstateerde afwijking.
b. Bedoelde schriftelijke inkennisstelling bevat tenminste:
1. een nauwkeurige omschrijving van tijdstip, ruimte, aard en ernst
van de geconstateerde afwijking;
2. een redelijke termijn waarbinnen de aannemer de geconstateerde
afwijking dient te herstellen.
c. Indien door de aannemer de geconstateerde afwijking niet binnen
de gestelde termijn of niet op behoorlijke wijze wordt hersteld,
staat het de opdrachtgever vrij de gesloten overeenkomst
onmiddellijk en zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden te
beschouwen. De opdrachtgever zal de aannemer hiervan bij aangetekend
schrijven in kennis stellen. Van ontbinding van de overeenkomst zal
evenwel geen sprake zijn, indien de geconstateerde afwijking de
eerste door de opdrachtgever aan de aannemer gemelde afwijking is
binnen een periode van 6 maanden, of indien de geconstateerde
afwijking van zo gering belang is, dat bij redelijke afweging van de
belangen van de opdrachtgever en de aannemer een zodanige afwijking
niet tot ontbinding van de overeenkomst zou mogen leiden.
Artikel 8 Hulpmiddelen
a. Alle kosten van de voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen.
De aannemer is vrij in zijn keuze van hulp- en reinigingsmiddelen,
tenzij anders is overeengekomen.
b. In afwijking van het hierboven onder a. bepaalde, zal de
opdrachtgever het voor de werkzaamheden benodigde water,
electriciteit en gas kosteloos ter beschikking stellen. Bij
glazenwaswerkzaamheden aan de buitenkant van het object is het de
aannemer toegestaan kosteloos gebruik te maken van de voorzieningen
welke aan het gebouw ten behoeve van buitenwerkzaamheden aanwezig
zijn.
c. In overleg tussen opdrachtgever en aannemer zullen zoveel
mogelijk afsluitbare ruimten, zoals werkkasten en dergelijke, voor
materiaalopslag, uitsluitend voor gebruik door de aannemer kosteloos
ter beschikking worden gesteld.
d. In overleg met de aannemer zal de opdrachtgever ten behoeve van
het personeel van de aannemer voldoende faciliteiten kosteloos ter
beschikking stellen, zoals garderobe, berging en dergelijke.
Artikel 9 Prijs
a. De prijs is gebaseerd op de bij de opname van de werkzaamheden
aanwezige, opgegeven of aangenomen oppervlakte, hoeveelheid,
bezetting, aankleding, inventaris, gebruik en bestemming van het
object.
b. Indien in de in lid a. van dit artikel genoemde omstandigheden
wijzigingen optreden die naar het oordeel van de aannemer
prijsaanpassingen noodzakelijk maken, zal prijsaanpassing in overleg
met de opdrachtgever en met inachtneming van artikel 4 geschieden.
c. Indien tijdens de looptijd van de overeenkomst een wijziging
plaatsvindt in de loon- en/of andere kosten van de aannemer,
tengevolge van (een) wijziging(en) in de betrokken cao, danwel als
gevolg van wetten, besluiten of beschikkingen van overheidswege van
een dwingend karakter, of indien wijzigingen plaatsvinden in de
kosten van de gebruikte hulpstoffen, materialen, transportmiddelen
en dergelijke, zal een aanpassing van de contractsprijs
plaatsvinden, in beginsel overeenkomstig de door het Ministerie van
Economische Zaken bij schriftelijke beschikking toegestane maximale
prijswijziging. Bij het ontbreken van een prijzenbeschikking als
hierboven bedoeld, kan de aannemer overgaan tot het doorvoeren van
een wijziging van de contractsprijs, indien de ontwikkeling van de
kosten daartoe aanleiding geeft. Daarbij zal de aannemer acht kunnen
slaan op de door de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- &
Bedrijfsdiensten (OSB) opgestelde informatie over de
kostenontwikkeling in het schoonmaak- en glazenwassersbedrijf, die
wordt beoordeeld door een onafhankelijke registeraccountant.
Artikel 10 Betaling
a. Facturering zal plaatsvinden op de in de offerte genoemde
tijdstippen. Indien de offerte hierover niets naders regelt, vindt
facturering plaats uiterlijk in de derde week van de kalendermaand
of vierwekelijkse periode. Betaling dient te geschieden binnen 30
dagen na factuurdatum.
b. Indien betaling nà deze termijn geschiedt zal de wettelijke rente
in rekening worden gebracht.
c. De aannemer is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien de
opdrachtgever ondanks sommatie weigert te voldoen aan de
betalingsverplichtingen.
d. Alle kosten vallende op een eventuele gerechtelijke of
buitengerechtelijke invordering, zijn voor rekening van de
opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15%
van de hoofdsom.
e. Het is de opdrachtgever niet toegestaan om zijn (vermeende)
vorderingen op de aannemer te verrekenen.
Artikel 11 Aansprakelijkheid
a. De aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het
gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van personeel van de
opdrachtgever, wanneer die schade het gevolg is van
onvoorzichtigheid c.q. nalatigheid van de aannemer, diens personeel
of onderaannemers bij
de uitoefening van de overeengekomen werkzaamheden. Die
aansprakelijkheid kan niet meer belopen dan een maximumbedrag ad €
1.134.000 per gebeurtenis. Boven € 1.134.000 is de aannemer niet
aansprakelijk. Partijen kunnen, mits schriftelijk, voor wat betreft
de aansprakelijkheid van de aannemer een ander maximumbedrag
overeengekomen (zie lid b van dit artikel).
b. Bij het aangaan van de overeenkomst kan, indien zulks wenselijk
wordt geacht, worden overeengekomen dat de aansprakelijkheid van de
aannemer voor schade, te wijten aan opzet of grove schuld van de
aannemer, zijn personeel of onderaannemers die aan het gebouw, de
inventaris, personen of eigendommen van personeel van de
opdrachtgever wordt toegebracht, op een hoger bedrag dan € 1.134.000
doch niet meer dan € 4.537.000 per gebeurtenis wordt vastgesteld. De
meerkosten die de aannemer heeft door het verzekeren van deze
uitbreiding van de aansprakelijkheid zullen, tenzij anders
overeengekomen, in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.
c. De schade, zoals bedoeld in lid a en b waarvoor de aannemer tot
aan het genoemde c.q. overeengekomen maximum aansprakelijk is,
blijft beperkt tot de directe materiële schade en letselschade. De
aannemer is nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en
gevolgschade. Bij verlies van sleutels worden uitsluitend de kosten
voor het vervangen van sleutels vergoed.
d. De aannemer heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor
bedrijven (AVB) afgesloten met het oog op de in voorgaande leden
bedoelde
aansprakelijkheid. Bij zaken onder opzicht komt in afwijking van het
gestelde in lid a en b de schade voor vergoeding in aanmerking tot
het bedrag waartegen aannemer verzekerd is, met een minimum
verzekerd bedrag van € 100.000 per verzekeringsjaar.
e. Voor schades die niet zijn genoemd in dit artikel is de aannemer
niet aansprakelijk.
f. De aannemer aanvaardt bij gebruik van een hoogwerker geen
aansprakelijkheid voor schade aan beplanting, gazons, bestrating,
leidingen, putten e.d.
g. De opdrachtgever vrijwaart de aannemer voor aanspraken van derden
wegens bij, of ten gevolge van, de uitvoering van deze overeenkomst
geleden schade.
h. De opdrachtgever is verplicht om een schade binnen 14 dagen na
het schadevoorval te melden.
Artikel 12 Schadeloosstelling
a. Het is de opdrachtgever niet toegestaan, om tijdens de looptijd
van de arbeidsovereenkomst van personeel van de aannemer met de
aannemer, respectievelijk gedurende de duur van de overeenkomst
tussen opdrachtgever en aannemer en gedurende een periode van 6
maanden na beëindiging daarvan, personeel van de aannemer in dienst
te nemen, respectievelijk op enigerlei wijze, direct of indirect, en
buiten de aannemer om, in te schakelen voor het verrichten van
werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever.
b. Indien zonder instemming van de aannemer door de opdrachtgever
een arbeidsverhouding wordt aangegaan met de in lid a. van dit
artikel bedoelde werknemers, verbeurt de opdrachtgever aan de
aannemer een boete van € 500 per bedoelde arbeidsverhouding per week
of gedeelte van een week dat een zodanige arbeidsverhouding heeft
geduurd respectievelijk nog voortduurt.
Artikel 13 Duur van de overeenkomst en beëindiging
a. De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde
tijd, tenzij nadrukkelijk anders is overeengekomen.
b. Beëindiging van de overeenkomst kan, door beide partijen, slechts
bij aangetekend schrijven geschieden.
De opzegtermijn bedraagt in alle gevallen minimaal 3 maanden en
vangt aan:
- bij opzegging door aannemer:
op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied.
- bij opzegging door opdrachtgever:
1. indien aannemer meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure:
op het moment dat de nieuwe aannemer schriftelijk aan aannemer
bekend is gemaakt;
2. indien aannemer niet meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure:
op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied,
echter met dien verstande, dat minimaal 1 maand van de opzegtermijn
dient te liggen na het moment, waarop de nieuwe aannemer of het
besluit tot herinbesteding schriftelijk aan aannemer bekend is
gemaakt. Opzegging geschiedt tegen het einde van de kalendermaand.
c. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid zijn partijen bevoegd
de gesloten overeenkomst ook met onmiddellijke ingang, zonder
rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal
zijn vereist, geheel of gedeeltelijk te ontbinden, op het moment
dat:
1. de wederpartij surséance van betaling aanvraagt;
2. de wederpartij in staat van faillissement is verklaard.
Artikel 14 Contractswisseling en werkgelegenheid
a. De aannemer zal zijn personeel belonen conform de geldende
cao-bepalingen. Hij zal alle inhoudingen en afdrachten verrichten
voor Loonbelasting, premie Sociale Verzekeringswetten, A.O.W. etc.
De aannemer vrijwaart de opdrachtgever voor alle aanspraken
dienaangaande.
b. De aannemer verbindt zich jegens de opdrachtgever zich te
gedragen conform het bepaalde omtrent werkgelegenheid bij
contractswisseling in de Collectieve Arbeidsovereenkomst in het
Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf. De aannemer zal derhalve zowel
bij het aangaan van de overeenkomst met de opdrachtgever, alsook bij
beëindiging ervan - voorzover hierbij sprake is van
contractswisseling - in overleg treden met de andere in het geding
zijnde aannemer, teneinde zoveel mogelijk werkgelegenheid te
behouden, èn om uitvoering te geven aan een, conform CAO, mogelijk
op één van beide aannemers rustende verplichting tot het aanbieden
van een arbeidsovereenkomst aan het schoonmaakpersoneel.
c. Voorzover de opdrachtgever, na beëindiging van de overeenkomst
met de aannemer, de werkzaamheden zoals genoemd in artikel 1 lid a
niet uitbesteedt aan een ander doch inbesteedt, zijn de artikelen BW
7:662 e.v. inzake overgang van onderneming van toepassing.
Artikel 15 Overmacht
a. Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de
opdrachtgever, tijdelijk - ten hoogste 3 maanden - niet of slechts
ten dele kunnen worden uitgevoerd, geeft zulks geen recht op
vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
b. Indien de overmacht langer duurt dan de in lid a. van dit artikel
genoemde termijn, zullen de aannemer en de opdrachtgever overleg
plegen over de totaalprijs die zal gelden voor de resterende
overmachtsperiode.
c. Indien door maatregelen van de opdrachtgever uitvoering van de
overeengekomen werkzaamheden tijdelijk niet of slechts ten dele kan
geschieden, respectievelijk niet zinvol is, geeft zulks geen recht
op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
Artikel 16 Geschillen
a. Alle geschillen omtrent interpretatie, uitvoering en beëindiging
van de overeenkomst zullen, met uitsluiting van de burgerlijke
rechter en van hoger beroep, ter berechtiging worden voorgelegd aan
de Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en
Bedrijfsdienstenbranche. Een geschil is aanwezig, wanneer één van
partijen verklaart dat zulks het geval is. De betreffende verklaring
dient per aangetekend schrijven aan de wederpartij te worden
medegedeeld.
b. Behandeling van een geschil door de Raad van Arbitrage voor de
Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche schorst de mogelijkheid de
overeenkomst als ontbonden te beschouwen op grond van feiten welke
aanleiding waren tot het gerezen geschil.
c. De Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en
Bedrijfsdienstenbranche zal het geschil berechten conform het hem
opgelegde reglement.